Skepsisen som forsvant

Elliptigo – skepsisen som forsvant

Av Gjermund Sørstad

Det ville ta tid for å beherske den, og tid før man fikk god treningseffekt. Det var det jeg tenkte litt  med Elliptigo. Så feil kan man ta. 2017 var året da jeg fikk meg en ny treningskamerat.

Lett å beherske

Det måtte en skade til før jeg prøvde Elliptigo. I mai hadde jeg sitt med skade siden mars. Løpssesongen var i gang, og jeg kunne ikke løpe et skritt på grunn av en overbelastet sene i foten som var i ferd med å ryke. Det var da jeg ble introdusert for den litt rare sykkelen uten sete hos treningspartner.

Den første turen gikk fra Vitbank til Tranby – cirka 10 kilometer med en god del stigning. Det gikk overraskende greit, og jeg kjente allerede da at dette ga god treningseffekt. Et par uker senere dro jeg ut på min første langtur på sykkelen. Cirka åtte mil i variert terreng. Jeg var litt spent i bratte nedoverbakker, men dette gikk veldig greit. Det var lett å få kontroll på sykkelen, og bra tempo ble det også når man dro på litt. Syklistene jeg kom i møte på turen smilte respektfullt, mens noen biler tutet, og lurte på hva i all verden man hadde begynt å dra ut langs veiene nå.

8c-black

Husk drikkesekk på lange turer

Sommeren 2017 bestemte jeg meg for å prøve 100 miles på Elliptigo (161 kilometer). Løypa hadde cirka 2000 høydemeter, og avslutningen var på grusvei. Det skulle tråkkes fra Tranby til Rødberg. Drikkesekk med mat og drikke måtte med. En av forskjellene fra en vanlig sykkel er at det er veldig vanskelig å kunne spise eller drikke noe særlig uten å stoppe. Å drikke via et drikkesekk-system går bra, men begge hender bør holdes på styret for å unngå å komme ut av balanse. Jeg la inn flere stopp for å fylle opp energilagre, og valgte noen gamle og bakkete veier fra Fiskum til Kongsberg. Jeg har mest brukt en Elliptigo 11 R – som er en langstegs-modell, og som passer veldig godt til lengre turer. Den har 11 gir som er nok til å kunne klatre greit i bratte bakker, og som gir bra trøkk også nedover.

Effektiv trening

Turen oppover gikk veldig bra. Ingen uhell, og alt gikk etter planen. Etter litt i underkant av ni timer var turen gjort. På langstegsmodellene er det skinner som bråker litt, men i bunn og grunn er det lite sjenerende. De neste dagene brukte jeg ellipse-sykelen mye til intervaller i motbakker – noe som fungerer veldig bra, og gir tilnærmet lik puls som løping i moderat/hardt tempo. På en elliptigo er man svært synlig i trafikkbildet, og jeg opplevde ingen skumle situasjoner på veien oppover. Jeg har heller ikke opplevde dette på andre turer.

Lett å justere

Vanlige sykler krever en del justering for at den skal passe optimalt til deg. Slik er det ikke med elliptigo. Man må prøve seg litt på frem i forhold til hvor man synes det er best å plassere seg med føttene på platen. For egen del har jeg stort sett stått så langt frem som mulig. Styret trodde jeg måtte forholdsvis høyt opp på meg som er 1.90 meter. Det stemte ikke. Jeg måtte skru ned høyden, og det tok ikke lang tid før jeg fant en høyde på styret som passer til min kjørestil.

Litt oppsummering rundt mine erfaringer med Eliptigo-sykling så langt:

  • Ellipsesykling er enkelt å lære seg, og det tar ikke lang tid før man føler man behersker dette.
  • Man bruker vanlige joggesko, og det er mulig å sette på tå-hetter. Dette fungerer bra etter forholdene. Det er ikke mulig å stramme de så hardt, og det er enkelt å få de ut.
  • Sykkelhansker kommer godt med på lange turer. Med mye luft i dekkene kjenner man ofte fort ujevnheter i underlaget.
  • En liten sekk med drikke og næring er kjekt å ha. Det er mulig å sette på en drikkeflaske på styret på de fleste modeller, men dette frarådes, da det kan oppstå vanskelige og farlige situasjoner. Skal du drikke og spise – da må du stoppe.
  • En langstegsmodell passer best for de lengre turene, og best på asfalt.
  • Kortstegs-modellene er kjappere å få opp i fart, og er generelt litt kvikkere. Den passer best i løyper der det er mye skiftninger i terrenget. Kortstegsmodellene går kun opp og ned, i motsetning til langstegsmodellene hvor man er mye nærmere å få en løpsfølelse.
  • En ellipsesykkel går vesentlig saktere enn en landeveissykkel. Det er 20 tommers hjul på sykkelen, og det er spesielt i litt lettere tereng at forskjellen er størst. Jeg har klart å få Elliptigoen opp til 58 kilometer nedover, og rundt 45 kilometer i flatt terreng.
  • Elliptigo er glimrende alternativ trening for alle som driver med kondisjonsidrett.
  • Man er godt synlig i trafikken ved å kunne stå i sin fulle høyde, og tråkke seg frem.
  • Ta gjerne de første turene på steder med lite trafikk.

Hyttetur

Av Gjermund Sørstad.

Om Gjermund:

Mitt navn er Gjermund Sørstad. Bor på Tranby i Lier, 39 år, gift og to barn. Til daglig jobber jeg som konsulent i Drammen kommune, og er frilansjournalist/sportsansvarlig i Lierposten. Som ung var jeg ikke noe glad i kondisjonsidretter, og ekstra ille ble det da jeg som 13-åring ble satt på blodtrykksmedisiner på grunn av migrene. Det ble mye stillesitting og tv-spilling frem til jeg fikk nye medisiner som 16-åring. Da hadde jeg fått nok av å sitte inne, og begynte å løpe. Meldte meg inn i IF Sturla i Drammen som 18-åring, og fremgangen kom raskt. Konkurrerte på distanser frem til maraton frem til jeg som 25-åring debuterte i VM 100 kilometer. Samme året ble jeg nummer to i nordisk mesterskap på samme distanse. Fra 2004 – 2016 deltok jeg i 8 VM og EM på 100 kilometer, og fem VM/EM på 24 timersløp.

 

Min beste internasjonale mesterskapsplassering er 11. plass i VM i 24 timersløp i Katowice, Polen, i 2012. Da løp 247, 9 kilometer. I 2011 satte jeg norsk rekord på 6 timersløp med 85,7 kilometer på Undheim på Jæren. Samme år satte jeg norsk og nordisk rekord på 12 timersløp med 147, 9 kilometer i Ringerike ultrafestival.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s