Race report Lillehammer – Oslo på ElliptiGO

Alternativ langtur på to hjul

Det er mange ulike måter å komme seg frem på, også på to hjul. De fleste liker å ha et sete å sitte på. Men det er strengt tatt ikke nødvendig – å stå i nesten 200 kilometer i strekk er ingen problem.

Til og fra jobb som treningsgrunnlag

Det vil si, gjør man dette på en vanlig sykkel – skaper det nok noen utfordringer. Det gjør det ikke på en elliptigo – i hvert fall blir utfordringene mindre og litt annerledes. I våres bestemte jeg meg for å prøve å være den første i landet som gjennomfører styrkeprøven Lillehammer-Oslo på ellipsesykkel. Hele våren brukte jeg sykkelen til og fra jobb, stort sett hver dag. Det skulle bli cirka 175 kilometer i uka – langturene derimot ble gjennomført med løpesko. Etter hvert kom tiden der jeg måtte melde meg på. Jeg følte jeg måtte kontakte rittledelsen i den store styrkeprøven for å høre om det var innafor å bruke denne farkosten sammen med flere tusen syklister på landeveissyklister. Det var grønt lys uten tvil fra rittleder – og det er ingen selvfølge. I fjor høst fikk jeg startnekt da jeg skulle melde meg på Dokkarunden – et landeveisritt på sideveier utenfor Sandefjord.

Lillehammer-oslo-2018

Foto: Bjørn Hytjanstorp

Hva er elliptisk sykling? Les her!

Luftfangeren

Neste steg var selve påmeldingen. I styrkeprøven er det en haug av startpuljer å velge mellom, selv om mange puljene er lukkede – det vil si at de er for klubber/lag som sykler de ulike distansene samlet sammen som et lag. Kunne jeg klare å krype under seks timer på distansen, eller måtte jeg opp i åtte, eller kanskje enda mer? På en elliptigo har man alt annet enn en areodynamisk stilling, og man tar mye luft. Jeg var klar over at sluttiden var avhengig en del av vindforholdene på vei nedover mot hovedstaden. Det er bedre å komme inn i en pulje hvor man er ganske sikker på at man vil klare å holde følge, enn å ta en sjans, for så å ende opp i en pulje hvor man må tråkke seg i hjel konstant for å holde følge. Jeg landet på å starte i en pulje med maks 60 syklister, med en antatt sluttid på mellom seks og åtte timer. Jeg tok utgangspunkt i sluttiden min fra i fjor i landeveisrittet Voss-Geilo – hvor jeg brukte jeg sju timer og 10 minutter på 160 kilometer med over 2000 meters stigning. Terrenget i Lillehammer-Oslo er som paddeflatt å regne i forhold, og jeg tenkte at en sluttid på mellom sju og åtte timer ville være realistisk. Det er også en viktig bit av det å bruke en elipsesykkel i et såpass langt ritt, som kan «stjele» litt tid, men det kommer jeg snart tilbake til.

Begge hedene på styret

Lørdag morgen 17. juni, triller jeg ned til start hos skismøreprodusenten Swix sitt hovedkvarter ned mot E 6 ved Lillehammer. Det ser ut til å bli en ganske varm dag, så det er ingen tvil om at jeg måtte fylle blæra på drikkesekken så full som mulig – det vil si 1,8 liter. Litt verktøy, noen energibarer og telefon (i tilfelle uhellet noe skulle skje) ble pakket i sekken jeg skulle ha på ryggen under rittet. På en ellipsesykkel er det ikke så enkelt å montere på holdere til drikkeflasker, derfor må drikke bæres på ryggen, i tillegg det man trenger av sykkelutstyr om uhellet skulle være ute.  På en vanlig landeveissykkel kan man gjøre det meste i fart – på en elliptigo kan man ikke gjøre annet enn å stå og trå. For all del; aldri slipp en arm fra styret, og se deg ikke bakover. Etter at starten gikk rullet vi nedover mot den offisielle starten – fulgt av politimotorsykkel. Etter rundt tre kilometer ble vi sluppet, og den mest fartskåte ut fra start var meg.

Hva er du lagd av a?

Det gikk en del kilometer før det kom noen forbi meg, men når de først kom, var det et stort lag, som må ha startet fra Trondheim. Jeg hang på så best jeg kunne, men måtte ta det veldig pent på noen små, korte gruspartier etter cirka to mil.  Før start ble det opplyst om disse små partiene med grus, og da var jeg veldig forsiktig, og måtte tråkke som en villmann hver gang for å ta igjen laget fra Trondheim. I en tøff motbakke ville jeg vise hva man kan få til av fart på en slik doning i motbakke, og dro ifra hele gjengen. Jeg hørte noen «oi» fra gjengen når jeg dro ifra – kanskje ikke lurt, med tanke på at det gjenstod 170 kilometer, men utrolig gøy! På flatene kom selvfølgelig «toget tilbake» og etter hvert dro de ifra – det ble for tøft å holde følge på flatene. Ikke lenge etter kom en stor gjeng opp til meg. Da var det bare å slippe hele gjengen forbi og legge seg på halen av feltet. Her kjente jeg tidlig at dette var fart jeg kunne henge med i lenge. I motbakkene synes jeg det gikk sakte, og dro fra feltet, rundt 100 syklister totalt. I det jeg sykler forbi noen i fronten av feltet får jeg høre: «hva er du egentlig lagd av a`».

  • Det ligger litt trening bak dette her, svarer jeg, før jeg glir forbi.

 

Tabben som jeg kom på underveis

Etter 55 kilometer har vi passert Gjøvik, og snittet ligger på 31 kilometer i timen. Ut fra Gjøvik er det igjen motbakker, og jeg drar fra igjen. I nedoverbakkene som følger venter jeg på å bli tatt igjen, og blir omsider det. Jeg kjente jeg begynte å bli tom for næring, og visste jeg måtte stoppe på neste matstasjon. Det regnet jeg med resten av feltet også skulle. Det stemte, alle stoppet, men det bli litt kø for å fylle vannflasker og hente seg matpakker med brødskiver. Mens andre kunne ta meg seg maten i sykkeldrakta, og spise på sykkelen måtte jeg få i meg alt før jeg kom meg på sykkelen igjen.

Feltet gikk ut likt fra matstasjon, og vi begynte å nærme oss Minnesund. Da begynner jeg å kjenne at jeg har gjort en tabbe. Jeg har valgt for lette sko – det brenner og stikker under beina. Det er jo noe egentlig veit fra før, som jeg kommer på etter noen mil. Det er hardt for føttene å stå på en elliptigo i flere timer, og solide mengdetreningssko for løp med god demping er det eneste som duger. I nedoverbakkene må jeg stå i riste beina litt løs, for å ikke få så vondt at det går utover tempoet. Fortsatt holder jeg følge med det store feltet som nå hadde blitt enda større, men ved neste matstasjon er vi så mange som kommer inn likt at det blir stor kø for å få hentet seg mat og drikke. Jeg ser feltet sykle avgårde mens jeg står og drikker rabarbrasuppe og hiver innpå to brødskiver.

Seigt mot slutten

Etter matstasjonen blir jeg syklende aleine, men tar igjen en og annen slenger som har falt av feltet. Det er motiverende og se at de ikke klarer å holde følge, men jeg kjenner at det begynner å bli litt seigt. Det kjennes ut som det går saktere, men det kan ikke ha vært så ille allikevel. I det jeg svinger inn på siste matstasjon på Kløfta, ruller den store gjengen ut igjen. Etter noen bananer og x antall krus med energidrikk og vann rullet jeg ut igjen, og hadde tre mil igjen. Stadig ruller jeg forbi noen, og får tilrop og tommel opp. Men nå skulle jeg ønske jeg hadde litt større hjul enn de to 20-tommersene jeg har. Det triller bra, men kan jo ikke sammenliknes med en landeveissykkel. Derfor er det desto kulere å rase forbi de og se at de ikke klarer å henge med. Etter hvert blir målet å komme godt under åtte timer. Det går med god margin, og jeg suser inn i mål på sju timer og 30 minutter. Jeg blir intervjuet av speaker og målområdet, og vi blir enige om at dette er en helt genial sykkel – trenger ikke å stille inn noe. Og ikke blir man støl i baken heller – det er bare å komme seg på og trå.  Flere kommer bort til meg og lurer på hvordan den er å sykle med. Snittfarten blir rundt 25 kilometer i timen på de 191 kilometerne i til dels sterk motvind. Jeg vet ikke hvor lang tid jeg til sammen brukte matstasjonene, men det gikk nok i hvert fall en halvtime tilsammen. Kjedelig, men nødvendig på en elliptigo.

Dagen etter var jeg ikke støl noe sted, litt mør i beina var det eneste jeg kunne kjenne. Dette ga mersmak, og med litt bedre planlegging og mindre motvind er det nok mulig å komme under sju timer.

Skrevet av Gjermund Sørstad.

Les mer om ElliptiGO her!   

Les mer om Gjermund Sørstad og hans erfaringer med ElliptiGO her!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s